Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Ո՞ր անկյունում է Հայաստանը

Ո՞ր անկյունում է Հայաստանը
11.11.2017 | 21:01

ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը Չելյաբինսկում Ռուսաստան-Ղազախստան տարածաշրջանային համագործակցության 14-րդ նիստից հետո հայտարարել է, որ «նոր երկաթուղու գործարկումը Չինաստանից Եվրոպա Ռուսաստանի ու Ղազախստանի տարածքով դրական կանդրադառնա արդյունաբերության ու լոգիստիկայի վրա»: Եվ հավելել է. «Ես միանում եմ Նուրսուլթան Նազարբաևի ասածին Չինաստանից Ղազախստան ու Ռուսաստան, հետո` Եվրոպա, երկաթուղագծի շինարարության մեծ նախագծի իրականացման վերաբերյալ: Դա կարող է լինել շատ լավ խթան արտադրության մի քանի ճյուղերի զարգացման համար, որովհետև նախագիծը շատ մասշտաբային է»: Մեծ հաշվով` դա նորություն չէ: Չինաստանում այցի ժամանակ Պուտինը այսպես էր իրավիճակը մեկնաբանել. «Մետաքսի ճանապարհի գոտու շրջանակում երկաթուղագծի երթուղին դեռ քննարկվում է, կընտրվի լավագույն տարբերակը: Մեր հատուկ գերատեսչություններն ու ընկերությունները, և չինականները, և գործընկերները ուրիշ երկրներից, ուսումնասիրում են այդ հարցը: Չինաստանի համար մի քանի տարբերակ կա` և Ղազախստանի միջով, իսկ հետո արևելք ու հարավ` դեպի Իրան, հնարավոր է` Ռուսաստանի Դաշնության տարածքով»: Հոկտեմբերի վերջին տեղեկություն հայտնվեց, որ Ռուսաստանի, Բելառուսի և Ղազախստանի երկաթուղիները սկսում են մշակել «Եվրասիա» ճեպընթաց միջանցքի նախագիծը, որ կկապի Չինաստանն ու Արևմտյան Եվրոպան: Ճեպընթացը կանցնի Պեկին-Աստանա-Մոսկվա-Մինսկ-Բեռլին երթուղին:

Օգոստոսին Ռուսաստանը ներկայացրեց նախագծի, որ գնահատվել է 119 միլիարդ դոլար, տեխնիկատնտեսական հիմնավորումը: Հայտնի չէ` որ երկիրն ինչքան ներդրում է անում, բայց հիմքեր կան կարծելու, որ կայացել է Մոսկվա-Աստանա-Պեկին համաձայնություն: Նախագծի ֆինանսավորմանը կարող են միանալ Ասիական բանկը և ԲՌԻԿՍ-ի բանկը: Նրանցից յուրաքանչյուրը 100 միլիարդ դոլարի ենթակառուցվածքային ներդրումների հնարավորություն ունի: Կարևոր փաստ է, որ Եվրոպա ելքով Չինաստան-Ղազախստան-Ռուսաստան միջազգային տրանսպորտային միջանցքը անցնում է Շանհայի համագործակցության կազմակերպության անդամ երկրների տարածքով, իսկ Ռուսաստանը, Բելառուսն ու Ղազախստանը նաև ԵԱՏՄ անդամ են: Այդ պատճառով նախագիծը կծառայի ոչ միայն տարանցիկ ու արտահանումների փոխադրումներին, այլև հիմք կդառնա առավել սերտ տնտեսական միավորման ու զարգացման և երկրների, և հարակից շրջանների: Պեկինի համար դա հնարավորություն է երկրի մինչև հիմա խորքում մնացած հյուսիս-արևմտյան և կենտրոնական շրջանները ներառել առաջանցիկ զարգացման գոտում: Հենց դա է սկզբունքային տարբերությունը այն նախագծերից, որի նախաձեռնողները խոսում են իրենց «ուղղակի մասնակցությունից» Չինաստանի անոնսած «Մետաքսի ճանապարհ» գլոբալ նախագծում: Այսինքն` Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթուղագծում, որ նախաձեռնողները ներկայացնում են համարյա թե «Մետաքսի ճանապարհի» մաս, իսկ ԶԼՄ-ները, հատկապես ադրբեջանական ու թուրքական, հրամցնում են իբրև հաղորդակցային միջանցք` Ռուսաստանի շրջանցումով: Բաքուն այդ երկաթուղագիծը անվանում է շամփուր, որի վրա շարվելու է ամբողջ տարածաշրջանային աշխարհաքաղաքականությունը: Բացի այդ` Երևանին պայման էր առաջադրվում` զորքերը դուրս բերել «Ադրբեջանի շրջաններից», որից հետո Հայաստանը իր բեռները տեղափոխելու հնարավորություն կստանա այդ միջանցքով: Բաքվի որոշ փորձագետներ հաստատում էին, որ Մոսկվան «կարող է դուրս մնալ «Մետաքսի ճանապարհի» չինական նախագծից»` արդեն այս տարի Չինաստանի բեռները պետք է տեղափոխվեն Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթուղով` շրջանցելով Ռուսաստանը: Այսօր պարզվում է, որ երկաթուղու բացմանը մասնակցող Ղազախստանի վարչապետ Սագինտաևը հայտարարել է, որ նախագծում ներդրվել է «10 միլիարդ դոլարից ավելի»: ՈՒ՞մ փողերն են: Պեկինը հրաժարվել է, թեպետ թե Էրդողանը, թե Ալիևը կոչ էին անում մասնակցել:

Հետաքրքրություն չեն դրսևորել և արևմտյան ներդրողները: Բաքվի վարկածով, որ բարձրաձայնել է ֆինանսների նախարար Սամիր Շարիֆովը, ամեն ինչի մեջ «մեղավոր են» հայերը, որ «խանգարել են միջազգային ֆինանսական կազմակերպություններին Բաքու-Թբիլիսի-Կարսը համարել արդյունավետ նախագիծ»: Արդյունքում, ինչպես ասել է նախագահ Իլհամ Ալիևը, բոլոր ծախսերը կատարել է Ադրբեջանը: Ինչու՞: Նախ և առաջ այն պատճառով, որ Պեկինում հասկացել են` Բաքուն փորձում է «Մետաքսի ճանապարհ» նախագիծն օգտագործել իբրև քողարկում: Ադրբեջանը կառուցում է, ավելի ճիշտ խորացնում է կապերը Թուրքիայի հետ` Անդրկովկասում գերակա դիրք ստանալու համար, որ վնասում է Ռուսաստանի ու Իրանի շահերին: Այդ դեպքում Չինաստանի համար, ինչպես ռուսական առածն է ասում` մորթին իր գինը չի հանի, քանի որ ԲԹԿ-ն անցնում է աշխարհաքաղաքական անկայունության գոտիով, իսկ առաջարկվող հաղորդակցային լոգիստիկան Հայաստանի շրջանցումով անոմալ է: Այդպիսին են աշխարհաքաղաքական իրողությունները Անդրկովկասում, երբ տնտեսական գերակայությունները մղվում են երկրորդ, երբեմն էլ երրորդ պլան: Հիմա Ադրբեջանի պաշտպանության նախարար, գեներալ-գնդապետ Զաքիր Հասանովը Բրյուսելում ՆԱՏՕ-ի առաքելությանը մասնակցող պետությունների պաշտպանության նախարարների հանդիպմանը հաճախորդներ է փնտրում ԲԹԿ-ի համար` առաջարկելով օգտագործել «ապահովելու համար «Վճռական աջակցություն» առաքելության բեռները Աֆղանստան փոխադրումը»: Բայց, ինչպես ասում էր մի չինացի դիվանագետ, «Մետաքսի ճանապարհը քարտեզի վրա գիծ չէ, բեռների փոխադրում չէ Ա կետից Բ կետը, ուղտերի ճանապարհ չէ»: Գուցե այլ իրավիճակում ԲԹԿ-ն հետաքրքիր լիներ իբրև տարածաշրջանային նոր հաղորդակցուղի, հատկապես ադրբեջանահայկական հարաբերությունների բարելավման դեպքում: Սակայն նույն Իրանը, որի տարածքով չինացիները իբր մտադիր էին «Մետաքսի ճանապարհի» բեռներ փոխադրել, վաղուց Թուրքիայի հետ կապ ունի Թավրիզ-Վան գծով: Մյուս կողմից, ինչպես հայտարարում է ՌԴ նախագահը, խոսելով «Մետաքսի ճանապարհի» երկաթուղային երթուղիների մասին, Մոսկվան ուսումնասիրում ու իրականացնում է «և այլ երթուղիներ, ասենք, Հյուսիս-Հարավ: Մենք Հնդկաստանի վարչապետի հետ արձանագրեցինք, որ առաջին բեռները Մումբայից Իրանի ու Ադրբեջանի տարածքով արդեն հասել են Սանկտ Պետերբուրգ և հետադարձ ճանապարհով»: Վրացի փորձագետ Գիա Խուխաշվիլին «Ամերիկայի ձայնին» ասել է, որ ԲԹԿ-ն «այս փուլում անկայուն է, անցնում է ոչ հանգիստ շրջաններով, դեռ պետք է շատ ջանքեր գործադրել, որ կայուն տրանսպորտային միջանցքի կարգավիճակ ստանա»: Փաստորեն` Պուտինն ու Նազարբաևը, հայտարարելով Չինաստան-Ղազախստան-Ռուսաստան երկաթուղային նախագծի իրականացման մասին, երկար ժամանակով Ալիևին աշխարհաքաղաքական փակուղի են մտցնում:
Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM


Հ.Գ. Իսկ որտե՞ղ է Հայաստանը: Փակուղում չէ՞: ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը, Ղազախստանի նախագահ Նուրսուլթան Նազարբաևը, Բելառուսի նախագահ Ալեքսանդր Լուկաշենկոն կարող են ուրախանալ` Չինաստանից Եվրոպա Ռուսաստանի ու Ղազախստանի, հետո էլ Բելառուսի տարածքով Եվրոպա բեռնափոխադրումների համար: Կարող են արձանագրել, որ նոր երկաթուղու գործարկումը դրական կանդրադառնա արդյունաբերության ու լոգիստիկայի վրա: Շատ լավ է, որ նոր երթուղին անցնում է ՇՀԿ անդամ երկրների տարածքով, ավելի լավ է, որ անցնում է ԵԱՏՄ տարածքով, բայց ԵԱՏՄ-ում միայն այդ երեք երկրները չեն: Իսկ Հայաստա՞նը: 2013-ին Մաքսային միություն Հայաստանի մտնելիս հայտարարվում էր վրաց-աբխազական երկաթուղու վերագործարկման մասին: Մեռա՞վ այդ նախագիծը: Աշխարհագրությունը` աշխարհագրություն, բայց փաստ է, որ Հայաստանը երկաթուղային հաղորդակցությունից դուրս է մնում քաղաքական պատճառներով: Հոկտեմբերի վերջին տեղեկություն հայտնվեց, որ Ռուսաստանի, Բելառուսի և Ղազախստանի երկաթուղիները սկսում են մշակել «Եվրասիա» ճեպընթաց միջանցքի նախագիծը, որ կկապի Չինաստանն ու Արևմտյան Եվրոպան: Ճեպընթացը կանցնի Պեկին-Աստանա-Մոսկվա-Մինսկ-Բեռլին երթուղին: Ե՞րբ տեղեկություն կտարածվի, որ Հայաստանը ևս «Եվրասիա» նախագծում կա: Ռուսաստանը, որ այդքան նյարդայնանում է ԲԹԿ-ի` Ռուսաստանը շրջանցող երկաթգծի, շահագործումից, ինչու՞ է արգելակում Չինաստան-Իրան-Հայաստան-Վրաստան երկաթուղու գործարկումը: Նույնպես շրջանցու՞մ է Ռուսաստանը: ՈՒրեմն` թող բացվի վրաց-աբխազական երկաթուղին:


Չինաստան-Ղազախստան-Ռուսաստան երկաթուղին դեռ նախագիծ է, իսկ լոգիստիկ կապերը Հայաստանի ներառումով շատ ավելի արագ ու էժան կարող են աշխատել:
Մոսկվան կարող է Մումբայ-Իրան-Ադրբեջան-Ռուսաստան երկաթուղին աշխատեցնել: Իրանը Թուրքիայի հետ կապ ունի Թավրիզ-Վան գծով:
ՈՒ ի՞նչ: Երկաթուղին չի ստացվում: Ավտոճանապարհը մնում է Լարսի հույսին, որ ձմեռը փակվում է սառնամանիքից, գարնանը` քարաթափումից, ամռանն ու աշնանը` պրոֆիլակտիկ նպատակներով: Երկինքն էլ այնքան թանկ է, որ ավելի լավ է Երևանից ոտքով ճանապարհ ընկնել դեպի մեծ աշխարհ` ուղեբեռում ունենալով նաև արտահանումները Հայաստանից: Վլադիմիր Պուտինը, Նուրսուլթան Նազարբաևը, Ալեքսանդր Լուկաշենկոն, Սի Ցզինպինը, Հասան Ռոհանին ունեն իրենց շահերը, ինչու՞ Հայաստանը իր շահը չի պաշտպանում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3788

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ